Att vara bra är en bra start

You are here:

Fick igår en uppdatering från Jajja om det senaste utspelet från Google. I korta drag handlar det om att Google är på gång att ta nästa steg för att utveckla sin söktjänst och det handlar om semantisk sök. Sökmotorn ska kunna förstå sökfraserna på samma sätt som vi människor förstår skriven text.

Kort utdrag ur artikeln:

Google sökresultatet bestäms idag främst utifrån nyckelord på sajten tillsammans med länkar som pekar på hemsidan. Sociala signaler som om vänner delat ut innehållet har också introducerats det senaste året.

Vid semantiskt sök handlar det om att verkligen förstå innebörden av användarens sökfras. Att analysera ordval, sammanhang och geografisk position för att förstå användaren intention.

– Google sök kommer mer att likna det sätt som människor förstår ord, sade Amit Singhal, Googles sökchef enligt Wall Street Journal.

Läs hela artikeln om semantisk sök på Google

Semantisk sök låter både spännande och utmanande för mig som jobbar en del med SEO. Kanske är detta något som kan förlänga Googles särställning lite längre. Apropå Googles särställning när det handlar om digital marknadsföring och att synas på nätet:

 

Att mycket går via Google och det är nog väl så sant. I tillägg till detta kan man plocka in alla sociala medier med facebook i spetsen. Det som från början var ett kontaktnät för privatpersoner har idag utvecklats till ett kraftfullt medel för företag att nå ut och kommunicera direkt med sina kunder. Det är väldigt mycket bra som växt fram ur de sociala medierna och det finns väldigt mycket en driven företagare kan göra själv i digital marknadsföring. Absolut ska man utforska sina möjligheter där.

Men det är viktigt i allt detta att inte glömma bort kärnan i allt företagande idag och hur man gör det riktigt bra genom de digitala medierna. Jag såg en tänkvärd och bra föreläsning på webbdagarna i Stockholm. Det var Martin Deinoff & Fredrik Marcus från Creuna som pratade om att vara bra!

Utdrag:
Innebörden att det är viktigare att vara bra än att säga att man är bra, kan ses som en självklarhet. Länge har det dock varit en bättre investering att lägga pengar på marknadsföring som säger att man är bra än att lägga pengar på sin produkt, värden och tjänster. Detta kunde man komma undan med innan webben och den digitala teknikens stora intåg. I dag är konkurrens stenhård, kanske t.o.m global och konsumenten är oerhört medveten, påläst och vill ha det bästa, det senaste.

I denna kontext är det självklart bättre att vara bra än att säga man är bra. Se en mycket bra föreläsning om digital kommunikation här

Kommentera