Trender – sociala medier 2013

You are here:

Vad är det som kommer efter Facebook, Twitter och Linkedin? Det var en fråga från en av kursdeltagarna i ”Marknadsföring och digitala media” inför dag två med mig som lärare via Necia Utbildningar. Dag två skulle handla om sociala medier och frågan var både relevant och för min del något outforskad. Så förutom att informera kring realiteter som Pinterest och Instagram så gjorde jag en liten trendspaning bland vänner, kollegor och sökte runt lite på webben. Någon slags sammanfattning av vad jag tog till mig av all information kommer nedan.

Övergripande trend kring sociala medier och företagande

2013 är året då jag tror ”alla” (som inte redan är golvade) företagare i Sverige stor som liten, blir överkörda av vilken enorm kraft de sociala medierna har och vilken potential de besitter som marknadsföringskanal. Det går inte att blunda längre för det, eller att lite halvhjärtat peta runt på egen hand om man ska hänga med. Det kommer att avsättas stora resurser för marknadsföring via sociala medier och snart kommer dessa resurser att väga mer än den andra vågskålen innehållande traditionell marknadsföring.

Detta trendbrott kommer också innebära att denna nisch inom marknadsföring kommer att blomstra. Nya byråer med inriktning på sociala medier kommer poppa upp som maskrosor ur jorden över hela landet.

Fyra ”nya” sociala medier att hålla koll på 2013

MySpace
Det nya MySpace med Justin Timberlake som anförare ser att bli något häftigt. Det mesta kretsar fortfarande kring musik, men denna gång är det så mycket mer. Som MySpace själva uttrycker det ”The New Myspace helps people Discover, Connect and Share.” Och det är snyggt – riktigt snyggt!

 

Medium
Från mannen bakom twitter kommer nu medium där ett mer kvalitativt innehåll ligger i fokus. Tänk bort videoklipp med fulla ryssar, intetsägande statusuppdateringar och kändisskvaller. Medium kommer i stället bjuda på det djuplodande och engagerande – tänk lite mer tidningen Filter och lite mindre Se & hör. Alla kan läsa och kommentera men få utvalda kommer att kreera på detta nya sociala media.

 

Chirp
Dela via ljud. Tänk att man vill dela en bild til ett rum fullt av folk. Det finns flera alternativ, men e-post kräver adresser, facebook och instagram kräver medlemskap. Med chirp sänder du iväg ett robotljud, två sekunder långt. Folket runtomkring med telefonerna inom ljudets räckvidd hämtar upp bilden och visar den direkt. Tänk er 30 000 i publiken innan en Springsteenkonsert, högtalarna sänder ut en konstig signal varpå ”alla” i publiken får upp en bild på sin mobil föreställande en laddad Bruce backstage – snacka pepp!

 

Chirpify
Betala en vara via ditt twitter- elller instagramflöde enbart genom att skriva ”buy”. Eller betala en kompis du är skyldig pengar genom att skriva användarnamn och ”pay”. Chirpify förenklar köpförfarandet på ett nästan lite skrämmande sätt.

Kommentera