Att tänka utanför skärmen

You are here:

Att vi ”kreativa” reklamare ska vara duktiga på att tänka utanför boxen stämmer säkerligen i många fall,men jag funderar på om vi inte också måste börja tänka mer utanför skärmen.

Att användandet av smartphones och surfplattor formligen exploderat senaste åren tror jag inte undgått någon. Jag tror vi alla kan se (om vi lyfter blicken) hur barn, vuxna, ungdomar, pappor o mammor, pensionärer och grannar tittar ned i sina skärmar.  Vi gör det i tid och otid. Det är säkerligen många med mig som upplever det som näst intill ett samhällsproblem. Vad man än tycker så är det så här vårt samhälle ser ut idag och vi såg det komma. Jag har själv i flera år understrukit hur viktig en god närvaro i mobiler och läsplattor är.

Med allt detta sagt väntar jag nu på att reklambranschen ska ta nästa steg och ”tänka utanför skärmen”.

Designtankar utanför skärmen
För egen del har jag alltid försökt hålla kvar en fot i traditionell grafisk formgivning för trycksaker, jag försöker i största möjliga mån att inte tänka teknik och skärm när jag börjar skissa på en ny hemsida. Jag benämner det också för kunden som att jag vill börja med ett vitt ark framför mig, även om jag i nästan samtliga projekt börjar med en vit skärmyta framför mig. Jag känner att detta kommer bli ännu viktigare för mig i framöver där jag genom att plocka in tekniker som utförs ”på riktigt” och sedan plocka in dem i den digitala världen. Nyligen målade jag grafiska element med akvarell som jag sedan scannade och använde i en webbdesign, det unika i detta är är helt omöjligt att skapa i Photoshop enligt mig.

Att använda lite mer ”hands on”-design känns oerhört inspirerande och vem vet, vi ser kanske bara början av min egen motreaktion mot det skärmfixerade samhället. Och även om jag vet att det kan tyckas lite motsägelsefullt när jag trots allt lever på ”skärmen” så känns det oerhört kittlande och egentligen bara ett sätt att berika – att lägga till mer till paletten. Vi får se vad nästa projekt kan bjuda på – blir det till att klippa och klistra kollage eller tar jag steget ännu längre?

Motreaktion i tv-reklam
Det är påfallande många tv-reklamer som utan eftertanke (även om det finns en ironisk tråd i flera) uppmuntrar ett beteende där hela världen utanför skärmen ses som sekundär. Se några exempel nedan. Jag väntar med spänning på hur detta ska hanteras då en (som jag tror) oundviklig motreaktion kommer ske. Jag personligen får mer lust att stänga av min telefon och gå ut på utflykt med barnen när jag ser sådant här. Jag kan omöjligtvis vara den enda som känner så och frågan är bara när opinionen blir tillräckligt stark för att de stora varumärkena och leverantörerna ska anpassa sitt budskap därefter.

Som parallell kan vi se hur de stora sockerjättarna Coca-Cola nu gör allt för att vända sitt gigantiska sockerskepp bland annat genom att lansera Coca-Cola Life (Första gången någonsin de går ifrån sin röda färg?). Vi får väl se hur Telenors, Viaplays och Telias reklamer ser ut om ett halvår eller är deras nya argument redan här?

Kommentera