I en tid av distansering så söker vi oss längre in i de vindlande tunnlarna vi kallar digitala kanaler eller rätt och slätt webben. Samtidigt är juni här och ljuset har kommit till oss i norr. Vi söker oss därmed till solens ljus samtidigt som vi ljuskänsligt kisar med ögonen. Dessa motstridiga rörelser sammanfaller på ett märkligt sätt med arbetet på webb- och designbyrån Karl Gustav för tillfället.
Sedan mars 2020 har vi på designbyrån tagit ansvar för varumärket StyRa solskydds hela digitala marknadsföring. Sedan tidigare hjälper vi StyRa med deras webb, men nu har vi alltså fått utökat förtroende. Väldigt kul tycker vi och vi har tagit oss an uppdraget med höga ambitioner.
Som ett första steg har vi utökat vårt samarbete med kollegorna på Inkreo som är fenomenala på analys och optimeringar. De hjälper oss och StyRa att driva trafik och hamna högre i sökmotorernas ranking. Till slut så leder detta förhoppningsvis till bättre varumärkeskännedom och att fler besökare tar sig hela vägen till kontakt med StyRas återförsäljare.
Vikten av tydlighet i kommunikation till kund
Vad gör vi på webbyrå då? Jo vi håller i alla trådar, sköter all rapportering och kommunikation gentemot kunden. Vi lägger upp strategier, håller övergripande ansvar över all design och kommunikation. Helt enkelt en spindel i nätet (i detta fall på nätet).
StyRa solskydd (som ägs av KD Solskydd i Degerfors) har lyft ett antal egenskaper kopplat till vår roll ovan som oerhört viktiga och också en stark orsak till att de vill jobba med oss på Karl Gustav. Att ha täta avstämningar och ge snabb återkoppling. Att vara öppen med arbetskostnader och hålla vad man lovar. Kan låta enkelt, men i värld där hjulen rullar snabbt och bollarna är många för de flesta är det värden som räcker väldigt långt.
Resultaten talar för sig självt
Hur går det då hittills med den digitala marknadsföringen? Jodå med en hel del krafttag och en intensiv start så har vårt arbetet redan nu börjat ge fina resultat. Vad sägs om en ökning av trafik med drygt 98 % (maj 2019 kontra maj 2020), koverteringsfrekvensen har ökat från 1,66 % till 3,22 % (maj 2019 kontra maj 2020). Användare via annonser har ökat med 147 % (annonser vid sök) och 74% (displayannonser/banners). Och till sist (håll i hatten) användare som kommer in via socialmedia har ökat med 2 479%!
Så även om StyRa solskydd inte säljer digitala solskydd så säljer solskydd digitalt. Psst.. vi jobbar på en helt ny webb till StyRa solskydd med lansering till hösten!