Dyra skor

– Säga vad man vill om mr.X, men han har i alla fall snygga skor!

Så sa en bekant en gång om annan bekant. Roligt tycker jag men utan att fördjupa sig mer i detta minne så ligger ämnet nära en annat uttryck som jag hör då och då: ”Klä dig dyrt om du vill kunna ta extra bra betalt”. Jag har ibland funderat på detta och här tror jag det ligger en del sanning bakom. För hur fördomsfria vi än vill utge oss för att vara så tror jag absolut en konsults klädsel kan vara avgörande för hur kompetent denne uppfattas. Fram för allt i ett tidigt skede då konsulten inte hunnit bevisa sig ännu.

Klädsel på webben

I likhet med intrycket av en konsults yttre så vet jag att det är än viktigare för ett företag att ha ”rätt klädsel” på sin hemsida. Att ha slimmad, stilren design och ”dyr” design på din webb fungerar inte så bra om du ska sälja lågpris-produkter, det tror jag många håller med mig om. Likadant borde det fungera i alla riktningar, men här ser jag ofta problem med kommunikationen. Låt oss säga att ditt företags viktigaste fördelar är en spjutspetskompetens inom modern teknik – borde då inte företagets webbplats vara mobilanpassad? Jobbar du med arkitektur – borde då inte din webb utstråla kreativ höjd och känsla för form? Bygger du moderna villor med läckra material – borde då inte bilderna på din webb vara tagna av en fotograf och inte med din mobilkamera?

Det jag vill komma till är att webbdesign är en helhet kring vad och hur ditt företag ska presenteras. Nedan listar jag de viktigaste (i turordning) delarna för att du ska lyckas med ditt företags webb.

1.Sätt tekniken

Fungerar inte din hemsida tillräckligt snabbt och bra så är du rökt redan här. ”Skomakarens barn” i all ära, men jobbar du med teknik och webbrelaterade ämnen så måste du se till att sopa rent framför din egen dörr.

2.Bilderna

Foto, grafik eller illustrationer, oavsett vad som ger rätt känsla så satsa lite extra på detta – det är värt det. Det behöver inte vara dyrt med bra foto, bildbankerna har ett bra utbud och du måste inte välja de mest klyschiga, amerikanska och opersonliga längre. Anlita en webbdesigner att ta fram ett förslag på bildspråk.

3.Texten

Att skriva bra text för webben är en konst och det finns professionell hjälp att få. Gå inte i fällan att du ”kan skriva själv”. Har du låg budget så skriv ett utkast och låt sedan en copywriter tvätta och ”ge liv” till din text.

4.Flödet

Modernt pratar många om UX-design och vad det handlar om är egentligen ganska enkelt. Hjälp din besökare framåt mot det den söker och det du vill att hen ska göra på din webb. Helt enkelt användarvänlighet. Det kan handla om en så enkel sak som en tydlig ”Bli medlem nu-knapp” eller en lunchmeny på startsidan.

Så fyra punkter som jag anser viktigast för en modern webb idag. Och då har jag bara skrapat lite på ytan. Jag har inte nämnt content, SEO, video eller sociala medier till exempel. Som ni förstår finns det många delar för att lyckas med ditt företags kommunikation på webben, men börja med att sätta de fyra punkterna ovan så har du en bra grund och en hemsida med ”rätt klädsel”.