Hur ska man hitta rätt digital närvaro som företagare?

You are here:

I senaste Marknad Örebro är jag intervjuad i ämnet digital närvaro som företagare. Nedan kan ni läsa ett utdrag av intervjun, vill ni läsa hela så följer ni länken http://issuu.com/hkmpublishing/docs/marknad_8_2013 (sid 26)

 

Vad ska man tänka på när man bygger sitt företags hemsida?

Tre ord : relevant, attraktiv och tydligt
Relevant i den mening att det finns ett relevant innehåll för webbplatsens besökare. Vem gör man hemsidan för, förhoppningsvis inte för sig själv. Tala om för din målgrupp vad du kan erbjuda dem för nytta och värde. Attraktiv och tilltalande design som bygger förtroende och ger en god känsla för företaget/varumärket. Och tydlig i den bemärkelse att man genom en bra struktur ger besökaren/kunden det den vill ha på ett tydligt sätt – ofta snabbt och enkelt. ”Ge dem vad de vill ha”

Finns det någon växande trend man gör klokt i att följa?

Innehållsmarknadsföring
Content marketing eller innehållsmarknadsföring har blivit ett hett begrepp på senare tid. Det går i enkelhet ut på att i stället för att traditionellt hårdsälja eller bara prata om ditt eget företags förträfflighet så ger du dina kunder ett värde genom din kunskap. Det kan t.ex. vara att du inspirera till nya idéer eller löser problem. Genom att hjälpa dina kunder, utbilda och underhålla dem kommer du ses som en pålitlig partner, en auktoritet på området, hellre än någon som bara stör med ”reklam”.

Vi tror det är många som frågar sig hur man driver trafik till sin webbplats?

Tre ingredienser ger ett bra grundrecept.

  1. Genom att skapa ett genuint värde (innehåll)
  2. Grundläggande SEO (Sökmotoroptimering), vilket inte är raketforskning)
  3. Aktivitet i sociala medier, alltid med trådarna kopplade till företagets hemsida

När det gäller social media, är Facebook ett alternativ till en riktig hemsida?

Jag tycker generellt att en bra hemsida bör vara navet I ett företags digitala kommunikation, Facebook kan vara ett bra komplement. För det mindre företaget kan det dock vara bättre att finnas på Facebook än att inte finnas alls på webben.

Och hur ser utvecklingen ut, vilka nya idéer växer sig starka?

Inte så nytt kanske, men att jobba med rörlig media/video är det fler och fler som upptäcker. Den tekniska utvecklingen gör att man med små medel kan skapa effektiv kommunikation. Du kan ibland förklara lika mycket med en 30 sek lång videosnutt som du skrift behöver en hel uppsats för. Jag tror många företag de närmaste åren kommer starta en egen youtube-kanal.

Kommentera